Här kan du läsa om demokrati och omriksdagens uppgifter.
Klicka på rubrikerna längre ned på sidan föratt läsa om riksdagens arbete ellerom de beslut riksdagen har fattat.
Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.
Det finns åtta partier i riksdagen.
Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.
Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.
Visa riksdags-beslut
Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.
Talmannen leder riksdagens arbete.
Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen.
I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.
Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.
EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.
Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige.
Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.
Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.
Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.
Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.