Du kan titta på när politikerna
debatterar i kammaren
eller gå på en visning av Riksdagshuset.
En guide berättar om riksdagens arbete i en av riksdagens lokaler.
Foto: Melker Dahlstrand
Hitta till riksdagen
När du ska besöka riksdagen ska du
gå till den här entrén:
Allmänhetens entré, Riksgatan 3, Stockholm
Titta på det som händer i kammaren
I riksdagens kammare finns en läktare
som alltid är öppen för allmänheten.
Där kan du sitta och titta på när
ledamöterna debatterar och beslutar.
Besöket är gratis.
Visning av riksdagshuset
Under hösten, vintern och våren kan du
gå på visning i riksdagshuset.
Då får du veta mer om
arbetet i riksdagen.
Visningarna är på lördagar och söndagar
klockan 12 och 13.30
under stora delar av året.
Se kommande visningar i kalendern
En visning tar 55 minuter.
Visningen är gratis.
Under sommaren är det visningar
flera gånger varje dag
från måndag till fredag.
Konstvisning i riksdagshuset
Under hösten, vintern och våren kan du
också se all konst i riksdagshuset.
Det finns cirka 4 000 konstverk.
Det kan vara målningar, skulpturer, teckningar
och tyger.
Visningen är på måndagar klockan 18.
Den tar en och en halv timme.
Visningen är gratis.
Inför ditt besök i riksdagen
När du besöker riksdagen måste du
gå igenom en säkerhetskontroll.
Därför är det bra att vara där
10 minuter innan besöket börjar.
Du behöver också ha med dig
en id-handling.
Garderob
Du låser in dina ytterkläder och väskor i ett skåp.
Fotografering
Du får fotografera utan blixt när
du sitter på åhörarläktaren.