Riksdagens kammare är platsen
där ledamöterna diskuterar förslag
och beslutar.
Oftast handlar debatterna i kammaren
om olika förslag som riksdagen
ska besluta om.
Om ledamöterna inte är överens
om ett förslag
diskuterar de förslaget i kammaren.
Det kallas ärende-debatt.
När debatten är klar
ska ledamöterna besluta.
Det gör de genom att rösta
ja eller nej till förslaget.
Talmannen eller en vice talman
leder mötena i kammaren.
När riksdagen har beslutat
skickar talmannen ett brev till regeringen
och berättar hur det gick.
Andra typer av debatter
Kammaren är också en viktig plats
för andra politiska debatter.
Ofta är det debatter med
ministrarna i regeringen.
Det kallas interpellations-debatter.
Alice Bah Kuhnke, MP, från regeringen svarar på en fråga från Maria Abrahamsson, M. Abrahamsson är ledamot i riksdagen.
Foto: Melker Dahlstrand
Ministrarna i regeringen
svarar också på frågor
från ledamöterna i kammaren.
Det kallas frågestunder.
Några gånger om året debatterar partiledarna
med varandra i kammaren.
Det kallas partiledardebatt.
Ett annat exempel är särskild debatt.
Ett parti kan be att riksdagen debatterar
en särskild fråga.
Den kan till exempel handla om vård eller skola.