Det finns 349 platser
i riksdagen.
Åtta partier delar
på de platserna.
Hur många platser
ett parti får
beror på hur många
röster partiet får
i valet till riksdagen.
Den 11 september 2022
var det val
till riksdagen.
Så här många platser
fick varje parti
i riksdagen
efter valet:
Socialdemokraterna (S)
har 107 platser.
Sverigedemokraterna (SD)
har 73.
Moderaterna (M)
har 68.
Vänsterpartiet (V)
har 24.
Centerpartiet (C)
har 24.
Kristdemokraterna (KD)
har 19.
Miljöpartiet (MP)
har 18.
Liberalerna (L)
har 16.
De politiker som sitter
på platserna i riksdagen
kallas riksdags-ledamöter.
Riksdags-ledamöterna
kommer att sitta
på platserna i riksdagen
mellan åren 2022–2026.
2026 är det ett nytt val
till riksdagen.