Sök (97 träffar)

Betänkande 2003/04:MJU7

Sveriges landområden och kustvattenområden ska delas in i vattendistrikt där miljön ska bedömas. Riksdagen sa nej till regeringens förslag att regeringen själv ska få bestämma indelning och vilken myndighet som ska övervaka miljön i distrikten. I stället fick regeringen i uppdrag att återkomma till riksdagen med förslag på indelning och myndighetsstruktur. Vidare ska allmänheten få större möjligheter att påverka innehållet i åtgärdsprogrammen för renare vatten. Myndigheters och kommuners ansvar för att programmen fullföljs blir tydligare. Besluten börjar gälla den 22 december 2003 och innebär att svensk lagstiftning delvis anpassas till EU:s ramdirektiv för vatten. De anpassningar som gäller vattendistriktens utformning och myndighetsstruktur försenas, och genomförs i svensk lag först när riksdagen godkänt ett förslag från regeringen.

Förslagspunkter: 13 Reservationer: 20
Justering: 2003-11-11 Debatt: 2003-11-19 Beslut: 2003-11-19

Betänkande 2003/04:MJU7 (pdf, 1496 kB)

Betänkande 2003/04:KU3

Regeringen fick i uppdrag att utreda frågan om kommunala extraval och komma tillbaka till riksdagen med förslag. Regeringen ska också lämna förslag till riksdagen om en ordning för att besluta om och genomföra ändringar i Sveriges indelning i län och landsting som ger riksdagen avgörandet. Förslag ska lämnas senast den 1 september 2004. Indelningsfrågan var aktuell i riksdagen även våren 2001 (se 2000/01:BoU13 ).

Förslagspunkter: 18 Reservationer: 9
Beredning: 2003-09-18 Justering: 2003-10-30 Debatt: 2003-11-12 Beslut: 2003-11-13

Betänkande 2003/04:KU3 (doc, 328 kB)

Betänkande 2003/04:MJU3

Regeringen fick i uppdrag att snabbt redovisa för riksdagen den politik som de senaste tio åren har förts i valfrågor. Regeringen ska också snabbt lägga fram förslag om hur den framtida politiken ska utformas och organiseras. Riksdagens uttalande gjordes med anledning av ett gemensamt förslag från Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet om att säga ja till ett motionsförslag. Riksdagen sade också nej till motioner från allmänna motionstiden 2002 om naturvård.

Förslagspunkter: 30 Reservationer: 10
Justering: 2003-09-18 Debatt: 2003-10-22 Beslut: 2003-10-29

Betänkande 2003/04:MJU3 (doc, 215 kB)

Betänkande 2002/03:KU29

Riksdagen lade till handlingarna regeringens redogörelse för vilka åtgärder den har vidtagit med anledning av riksdagens olika beslut. Redogörelsen är knuten till de skrivelser i vilka riksdagen meddelar regeringen sina beslut.

Förslagspunkter: 2 Reservationer: 2
Beredning: 2003-03-20 Justering: 2003-05-22 Debatt: 2003-06-03 Beslut: 2003-06-03

Betänkande 2002/03:KU29 (doc, 267 kB)

Betänkande 2002/03:UBU15

Riksdagen gjorde ett uttalande till regeringen med följande innebörd: Uppföljning och utvärdering av fristående skolor ska utföras av Skolverket, men fristående skolor ska alltid erbjudas att delta i kommunens uppföljningar och utvärderingar. Kommunerna ska inte kontrollera de fristående skolorna. Uttalandet gjordes med anledning av ett gemensamt förslag från Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet om att säga ja till ett motionsförslag. Riksdagen avslog även motioner från allmänna motionstiden 2002.

Förslagspunkter: 21 Reservationer: 19
Justering: 2003-05-15 Debatt: 2003-05-28 Beslut: 2003-06-03

Betänkande 2002/03:UBU15 (pdf, 256 kB)

Betänkande 2002/03:NU10

Riksdagen gav, med anledning av motionsförslag, på nytt regeringen i uppdrag att omedelbart tillsätta en utredning om kriminalisering av kartellsamarbete. Riksdagen gav regeringen ett sådant uppdrag våren 2002, men regeringen har inte tillsatt någon utredning. (Se även 2001/02:NU16 .)

Förslagspunkter: 4 Reservationer: 4
Justering: 2003-05-13 Debatt: 2003-05-23 Beslut: 2003-05-28

Betänkande 2002/03:NU10 (doc, 181 kB)

Betänkande 2002/03:AU6

Riksdagen beslutade om Statens ansvarsnämnds kompetensområde m.m. Nämnden beslutar i dag enligt lagen om offentlig anställning, LOA, i frågor om disciplinansvar, åtalsanmälan och avskedande när det gäller personer som har anställts genom beslut av regeringen. Nämndens behörighetsområde utvidgas nu till att omfatta sådana arbetstagare även om de inte har anställts genom ett regeringsbeslut. Förutom verkschefen kan det vara personer direkt underställda verkschefen. En annan ändring innebär att denna kategori arbetstagare ska kunna avskedas även om de är tidsbegränsat anställda. Avskedande kan i dag bara ske om det är en tillsvidareanställning. Anställda med särskilt anställningsstöd ska inte längre omfattas av LOA. Beredskapsarbeten, som i dag är undantagna från LOA:s tillämpningsområde, förekommer inte längre och ska därför inte längre finnas med i undantagsbestämmelsen. Vidare görs ett förtydligande i lagen om fullmaktsanställning, LFA, om att avgångsskyldighet på grund av ålder enligt LFA kan följa även av ett annat kollektivavtal än det som gäller om statlig pension. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2003. Riksdagen avslog motionsförslag om att ta bort rätten för småföretagare att undanta två personer från turordningreglerna i LAS. Detta med anledning av ett förslag från Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet. Riksdagen avslog även motioner från allmänna motionstiden 2002 om arbetsrätt.

Förslagspunkter: 20 Reservationer: 18
Justering: 2003-04-29 Debatt: 2003-05-15 Beslut: 2003-05-15

Betänkande 2002/03:AU6 (doc, 311 kB)

Betänkande 2002/03:UBU19

Riksdagen gjorde ett uttalande till regeringen om mångfald inom barnomsorgen. Det är viktigt med mångfald och valfrihet inom barnomsorgen, och föräldrar ska ha rätt att fritt välja barnomsorg. Barnomsorgen ska vara väl utbyggd, med olika alternativ i både kommunal, privat och kooperativ regi. Kommunerna måste kunna erbjuda likvärdiga villkor för alla godkända barnomsorgs- och förskoleverksamheter. Riksdagen avslog också motioner från allmänna motionstiden 2002 om förskolan.

Förslagspunkter: 21 Reservationer: 22
Justering: 2003-04-29 Debatt: 2003-05-07 Beslut: 2003-05-07

Betänkande 2002/03:UBU19 (doc, 78 kB)

Betänkande 2002/03:SFU8

Riksdagen gav regeringen i uppdrag att tillsätta en parlamentarisk utredning om hur ett regelverk som öppnar för en större arbetskraftsinvandring från länder utanför EU skulle kunna se ut. Ställningstagandet gjordes med anledning av motionsförslag. Riksdagen lade också regeringens skrivelse om den svenska migrationspolitiken sedan hösten 2001 till handlingarna och avslog motioner om bl.a. flyktingbegreppet, anhöriginvandring och mottagande av asylsökande.

Förslagspunkter: 53 Reservationer: 73
Justering: 2003-03-25 Debatt: 2003-04-10 Beslut: 2003-04-11

Betänkande 2002/03:SFU8 (doc, 2995 kB)

Betänkande 2002/03:KU26

Bidrag från fackföreningar till politiska partier behöver redovisas. Just nu arbetar en statlig utredning med att ta fram förslag på hur allmänheten kan få bättre insyn i hur partierna finansierar sin verksamhet. Utredningen uppmärksammar bland annat frågan om finansiering av personvalskampanjer. Riksdagen vill nu att utredningen också ska belysa en redovisning av stödet från fackföreningar. Beslutet fattades med anledning av motionsförslag. Riksdagen avslog också motioner från allmänna motionstiden 2002 om fri- och rättighetsskydd.

Förslagspunkter: 28 Reservationer: 20
Beredning: 2003-01-21 Justering: 2003-02-13 Debatt: 2003-03-05 Beslut: 2003-03-06

Betänkande 2002/03:KU26 (doc, 371 kB)

Betänkande 2002/03:NU1

Riksdagen godkände i huvudsak regeringens förslag i budgetpropositionen om anslag inom näringslivsområdet för 2003. Riksdagen beslutade, med anledning av motionsförslag (s, v, mp), om en överflyttning av pengar mellan två anslag. Verket för innovationssystem har sedan år 2001 tilldelats medel om 10 miljoner kronor per år för miljöteknikutveckling under anslaget Forskning och utveckling. Nu ska de medlen i stället användas för en nationell satsning på miljödriven affärsutveckling under Nuteks anslag. Vidare uppmanade riksdagen regeringen att bl.a. gå igenom hela det regelverk som berör företagande. Detta med anledning av motionsförslag från de borgerliga partierna (m, fp, kd, c) och Miljöpartiet. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hade sagt nej till en sådan genomgång. De ville i sitt förslag endast uppmana regeringen att skynda på arbetet med att förenkla reglerna för företag. Det skulle skett bl.a. genom att ett handlingsprogram, med inriktning på de befintliga regelverken, presenterades under år 2003. Slutligen upprepades ett tillkännagivandet från förra året. Regeringen uppmanades att utan ytterligare dröjsmål finna en lösning så att kravet på Patent- och registreringsverket (PRV) att kungöra i Post- och Inrikes Tidningar vad som införs i aktiebolagsregistret kan slopas. Publiceringskravet är ineffektivt och kostnadskrävande.

Förslagspunkter: 5 Reservationer: 2
Justering: 2002-12-05 Debatt: 2002-12-18 Beslut: 2002-12-18

Betänkande 2002/03:NU1 (doc, 471 kB)

Betänkande 2002/03:NU2

Riksdagen godkände regeringens förslag i budgetpropositionen om 3,6 miljarder kronor i anslag till regional utjämning och utveckling för 2003. De största anslagen går till regionalpolitiska åtgärder (1,5 miljarder kronor), Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2000-2006 (1,2 miljarder kronor), IT-infrastruktur (450 miljoner kronor) samt transportbidrag (336 miljoner kronor). Vidare begärde riksdagen i ett uttalade till regeringen en minskning och reformering av EG:s framtida regionalpolitik. Detta med anledning av motionsförslag som de borgerliga partierna (m, fp, kd, c) och Miljöpartiet tillsammans ställt sig bakom.

Förslagspunkter: 5 Reservationer: 2
Justering: 2002-11-28 Debatt: 2002-12-18 Beslut: 2002-12-18

Betänkande 2002/03:NU2 (doc, 246 kB)

Betänkande 2001/02:SFU18

Riksdagen avslog motionsförslag om en finansiell samordning mellan socialförsäkringen, hälso- och sjukvården, socialtjänsten och arbetsmarknadsmyndigheterna. Vidare avslogs motionsförslag om bl.a. en åtgärdsplan mot den ökande sjukfrånvaron, en ny rehabiliteringsförsäkring, försäkringskassornas situation, läkarnas roll i sjukskrivningsprocessen och förtidspensionärers återgång till arbetslivet.

Förslagspunkter: 5 Reservationer: 7
Justering: 2002-06-04 Debatt: 2002-06-12 Beslut: 2002-06-13

Betänkande 2001/02:SFU18 (doc, 3125 kB)

Betänkande 2001/02:KRU21

Folkrörelser tillåts fr.o.m. den 1 augusti 2002 ordna lotterier över Internet, mobiltelefoni och liknande. Lotterilagen anpassas till den tekniska utvecklingen genom särskilda regler för lotterier som förmedlas med hjälp av elektromagnetiska vågor. För att få ordna lotterier över bl.a. Internet kommer det att krävas tillstånd från Lotteriinspektionen. Vidare gjorde riksdagen, med anledning av motionsförslag, tre tillkännagivande till regeringen: A-lotteriernas nuvarande tillstånd för testförsäljning av lotterier över Internet bör upphöra när deras tillstånd går ut den 30 juni 2002. Därmed kan alla folkrörelser på lika villkor söka tillstånd när lagändringarna träder i kraft. A-lotterierna har sedan 1998 haft regeringens tillstånd att anordna testförsäljning av lotterier över Internet. Ingen annan folkrörelse har givits den möjligheten. Det har gjort att regeringen inte fått en bredare erfarenhet som grund för förslagen om generella regler i lotterilagen. Dessutom har A-lotterierna fått konkurrensfördelar i förhållande till andra folkrörelser. I det andra tillkännagivandet föreslås ökade medel för att motverka och behandla spelmissbruk. I det tredje tillkännagivandet uttalar riksdagen att det inte är rimligt att införa en bestämmelse om krav på folkbokföring i Sverige för lotterier över Internet, mobiltelefoni och liknande.

Förslagspunkter: 14 Reservationer: 8
Beredning: 2002-05-16 Justering: 2002-05-23 Debatt: 2002-06-10 Beslut: 2002-06-11

Betänkande 2001/02:KRU21 (doc, 166 kB)

Betänkande 2001/02:SFU15

Riksdagen lade till handlingarna regeringens skrivelse Integrationspolitik för 2000-talet. Regeringen redovisar i skrivelsen utvecklingen på en rad olika områden i förhållande till riksdagens beslut hösten 1997 om mål och inriktning för integrationspolitiken (se 1997/98:SfU6 ). Regeringen redovisar också den framtida inriktningen för integrationspolitiken. Den nuvarande inriktningen ska fortsätta, men genomförandet ska förbättras och utvecklas inom olika samhällsområden. Målen ska tydliggöras, och den gemensamma värdegrunden ska ges ökad uppmärksamhet liksom uppväxtvillkoren för barn och ungdomar med utländsk bakgrund. Riksdagen gav, med anledning av motionsförslag, regeringen i uppdrag att snarast återkomma när det gäller ansvarsfördelningen för ensamkommande barn beträffande asylfrågan, boendet och hälsan.

Förslagspunkter: 29 Reservationer: 49
Justering: 2002-05-16 Debatt: 2002-05-31 Beslut: 2002-06-04

Betänkande 2001/02:SFU15 (doc, 419 kB)

Betänkande 2001/02:NU13

Riksdagen avslog motioner om näringspolitiska frågor, bl.a. om förvaltningen av statens aktier i företag. Vidare lade riksdagen till handlingarna regeringens skrivelse om statliga företag.

Förslagspunkter: 3 Reservationer: 4
Justering: 2002-04-16 Debatt: 2002-04-26 Beslut: 2002-04-26

Betänkande 2001/02:NU13 (doc, 172 kB)

Betänkande 2001/02:TU2

Riksdagen godkände regeringens förslag om infrastruktur för ett långsiktigt hållbart transportsystem. Kommuner eller regioner som med en betydande majoritet beslutar att införa s.k. trängselavgifter för att komma till rätta med trafikens trängsel- och miljöproblem ska kunna begära att regeringen behandlar deras önskemål. Det transportpolitiska delmålet om hög transportkvalitet för näringslivet utvidgas till att omfatta medborgarna. Ett nytt delmål om ett jämställt transportsystem - som svarar mot både kvinnor och mäns transportbehov - införs. Totalt 364 miljarder kronor satsas på att utveckla och bevara Sveriges infrastruktur under 2004-2015. 12 miljarder kronor ska användas till ökade åtgärder i infrastrukturen under 2002-2004, bl.a. investeringar i och underhåll av vägar och järnvägar. Banverket får möjlighet att fortsätta planeringen av järnvägstunneln genom Hallandsås. Regeringen får besluta om en låneram om högst 10,4 miljarder kronor för Botniabanans första och andra utbyggnadsetapp. Regeringen bemyndigas att godkänna att Banverket ensamt ska ansvara för genomförandet av Citytunneln i Malmö. På så vis ska kostnadskontrollen förbättras. Banverkets andel av Citytunnelns totala finansiering ska finansieras inom planeringsramen för järnvägsinvesteringar. Ett nytt bidrag på 4,5 miljarder kronor införs för investeringar i regionaltåg. En nationell strategi ska tas fram för hur transportsystemet ska kunna bli tillgänglig för funktionshindrade till år 2010.

Förslagspunkter: 20 Reservationer: 23
Beredning: 2001-10-25 Justering: 2001-11-27 Debatt: 2001-12-13 Beslut: 2001-12-14

Betänkande 2001/02:TU2 (doc, 921 kB)